דף הבית » שיווק באמצעות תוכן: 3 שלבים קריטיים להצלחה

נכתב ע"י רוברט נחום

מייסד ומנכ"ל בטופנדה. מומחה שיווק וקידום אפליקציות, יועץ לחברות בתחומי השיווק הדיגיטלי, המובייל ו-התוכן.

נכתב ע"י רוברט נחום

מייסד ומנכ"ל בטופנדה. מומחה שיווק וקידום אפליקציות, יועץ לחברות בתחומי השיווק הדיגיטלי, המובייל ו-התוכן.

שיווק באמצעות תוכן: 3 שלבים קריטיים להצלחה

כל מי שקשור לעולם הסטארטפים יודע כמה קשה יכולה להיות הדרך עד שמצליחים לגייס את הלקוח הראשון. יש מגוון רחב של דרכים לגייס את הלקוח הראשון בין אם מדובר בקמפיינים ממומנים, מכירות, כנסים וכמובן שיווק באמצעות תוכן.

שיווק באמצעות תוכן הוא לא דבר חדש, אבל מה שהרבה סטארטפים לא מבינים הוא ששיווק באמצעות תוכן יכול להעניק לחברה גידול מתמשך שיכול להחזיק לאורך זמן. שיווק המתבצע שלא באמצעות תוכן, כמו פרסום בגוגל ופייסבוק לדוגמא, יוצר מצב תלותי בו ברגע שאתה מפסיק את הפעולה כך גם השיווק נפסק.

הפסקתם את הקמפיינים שלכם?

הפסקתם להגיע לכנסים?

הפסקתם לעשות Outreach ללקוחות פוטנציאליים?

הפסקתם להתקשר ללידים?

ברגע שתפסיקו את הפעולות למעלה כך גם השיווק שלכם יפסק. עם תוכן זה לא עובד ככה. תוכן יכול לעשות פלאים לאורך זמן אך מנגד חשוב לציין כי מדובר בתהליך ולא בפעולת בזבנג וגמרנו.

לפני שנצלול פנימה אני ממליץ לכם לקרוא את המאמר האחרון שכתבנו על Inbound Marketing.

כדי להצליח לשווק באמצעות תוכן צריך להצליח ולעמוד במספר רב של פרמטרים. הפרמטר הראשון, שהוא גם הכי חשוב לדעתי, הוא לדעת על מה לכתוב וכדי לדעת על מה לכתוב יש צורך להבין לעומק מיהם הלקוחות (פרסונות) הפוטנציאליים שלכם. על פניו זה נשמע פשוט, אך לפעמים המציאות היא הרבה יותר מסובכת והמון חברות סטארטפ נתקעות כבר בשלב זה.

הפרטמר השני בו יש להצליח קשור לתחום של הפצת התכנים עצמם. הפצת תכנים יכולה להתבצע בתשלום או באופן אורגני כאשר המטרה העיקרית שלה היא לתת boost של כניסות לתוכן אותו אתם מעוניינים לשווק.

אחרי שכבר הבנתי על מה אני צריך לכתוב והפצתי את המאמר בהרבה ערוצים יש צורך לעבוד על הפרמטר השלישי, הנעה לפעולה. אם הפעולות להנעה באתר לא עובדות כראוי, יכול להיות שאתם מפספסים הרבה מאוד לקוחות פוטנציאליים ועוקבים.

יש לציין כי ישנם פרמטרים נוספים שיכולים להשפיע על מאמצי שיווק התוכן שלכם אך החלטתי להתמקד בשלושה למעלה כיוון שלטעמי אלו הם הפרמטרים החשובים ביותר להצלחה של אסטרטגיית שיווק באמצעות תוכן.

במאמר הבא ארחיב על כל אחד מהפרמטרים ואסביר כיצד יש לפעול בכל שלב ושלב בכדי להצליח במשימה.

 

אז איך לדעת איזה נושאים יש לכתוב בבלוג?ֿ

לפני שאמליץ על האפשרויות השונות, חשוב לי להבהיר שלא משנה על מה תכתבו, שימו לב שהתוכן אותו אתם מפרסמים לא בא למכור, אלא לעזור. זכרו – אתם רוצים להפיק תוכן איכותי ומועיל.

 

1. תבדקו מה המתחרים שלכם עושים

זה ממש פשוט, חפשו אחר מתחרים המעניקים שירותים הדומים למה שאתם מציעים. כנסו לאתרים שלהם ובידקו אילו תכנים הם מעלים בבלוג החברה שלהם. ממליץ לכם כמובן לבדוק מתחרים שאתם יודעים שהם חזקים בתחום ולא מתחרים חלשים, כי ככל הנראה שהמתחרים החזקים עושים את עבודת שיווק התוכן בצורה טובה יותר. התכנים שהם מעלים יעזרו לכם להבין קצת יותר טוב איזה סוגי תכנים מתאימים לכם.

* טיפ קטן לחיפוש אחר מתחרים: נגיד ומצאתם חברה מתחרה אחת ואתם רוצים למצוא עוד מתחרים. לכו לגוגל, תעתיקו את הכתובת של המתחרה שכבר מצאתם והוסיפו "related:" בשורת החיפוש.

למשל, אנחנו רוצים למצוא מתחרים ל-Skift, כתבו בשורת החיפוש את זה:

related:https://skift.com/

כך זה יראה בפועל:

 

2. תשאלו קולגות בתחום מה מעניין אותם

דברו עם אנשים בתחום ותשאלו אותם אילו תכנים הם צורכים, מה מעניין אותם, מה הם היו רוצים לקרוא. כך תוכלו להבין טוב יותר על מה לכתוב. כמו-כן, תוכלו לבקש מהם דוגמאות של תכנים שעשו להם את זה, זה גם יעזור לכם לזקק את הרעיונות שלכם בראש.

 

3. תבדקו כמה חיפושים אורגניים יש לנושאים מסויימים

מאוד פשוט. חפשו בגוגל מושגים הקשורים לנישה שבה אתם נמצאים ותוכלו למצוא תכנים רלוונטים. זה יתן לכם להבין מה יש שם בחוץ, לקחת דוגמאות של איך כן לעשות ואיך לא לעשות. גם במקרה הזה, אם תשקיעו מאמצים, זה יעזור לכם לזקק את רעיונות התוכן שלכם.

 

4. סיעור מוחות

קחו את המוצר / השירותים שלכם ותתחילו לסווג אותו לנושאים שונים. נסו להיכנס לראש של הלקוח הפוטנציאלי ותחשבו איזו תוכן הוא היה רוצה לקרוא כדי לקבל בסופו של דבר את ההחלטה להתעניין במה שאתם מציעים. יש כלי מעולה בשם Coggle שיעזור לכם בתהליך.

 

אז מה הדרך הטובה ביותר להפיץ תכנים?

מוזמנים להציץ במאמר שכתבנו העונה לשם "How to Growth Hack Content Distribution in Linkedin Groups" הדן בהפצת תכנים בלינקאדין (אנגלית).

כאמור, הפצת התכנים מתחלקת ל-2: הפצת תכנים באופן אורגני והפצת תכנים בתשלום (טאבולה, פייסבוק וכו').

הרעיון העומד מאחורי הפצת תכנים באופן אורגני הינו פשוט – כל עוד התוכן שלך מלמד ומועיל, כך גם הסיכוי שלך להצליח בהפצת התוכן עולה.

העניין הוא שלפעמים גם אם התוכן שלך הוא מלמד ומועיל, לא בטוח תצליח במלאכת ההפצה. אסביר על כך בהמשך.

 

שיטה #1 הפצת תכנים בקבוצות פייסבוק ולינקאדין

משער שכולם יודעים עד כמה עולם הקהילות חשוב לפייסבוק ובשבילנו המשווקים, קבוצות פייסבוק טובות יכולות לעזור לנו באופן פנומנלי. ניקח את הדוגמא הבאה: כתבנו מאמר בתחום שיווק האפליקציות ורצינו להגיע לכמה שיותר אנשים רלוונטים שיחשפו לתוכן הזה. התחלנו למפות את כל קבוצות הפייסבוק שאנו מכירים שיכולות להיות רלוונטיות לתוכן שכתבנו.

אחרי שסימנו לעצמנו את כל הקבוצות הרלוונטיות, ותייגנו את הלינקים לכל קבוצה כדי שנוכל לדעת כמה משתמשים קראו את המאמר ומאיזה קבוצה הם הגיעו, היינו צריכים לחשוב על הפוסט עצמו, מה לכתוב? איך לכתוב?

המאמר דן בנושא שיווק אפליקציות וכך זה נראה:

כאמור, חשוב מאוד לא להספים ולנסות באמת לתת ערך לאותה הקבוצה. המאמר הזה הופץ רק בקבוצות רלוונטיות ובקבוצות רציניות יותר ביקשתי את הרשות לעלות את התוכן לקבוצה. ממליץ בחום לקרוא את כללי הקבוצה ולעבור על תכני הקבוצה לפני שאתם בכלל מנסים לשתף את המאמר בקבוצה כזו או אחרת.

 

שיטה #2 הפצת תכנים בעזרת רשימת תפוצה

במידה ויש לכם רשימת תפוצה / בוט בפייסבוק אני ממליץ בחום להפיץ את התכנים שלכם גם שם. תגרמו לתוכן של המאמר להישמע מעניין, תרחיבו עליו קצת ובסופו של דבר קהל העוקבים ילך על זה וילחץ על הלינק שמוביל למאמר.

לדוגמא:

 

שיטה #3 הודעות פרטיות

אל תתביישו לשלוח למכרים מהתעשייה שלכם הודעות פרטיות בין אם בפייסבוק או בוואטסאפ ותעדכנו אותם על התוכן החדש שנמצא באתר. לכו תדעו, בסוף הם ישתפו את התוכן בסושיאל וכך תוכלו להגיע לחשיפה גבוהה יותר בלי לעבוד קשה מדי. תעשו את זה, אנשים אוהבים שמציעים להם תכנים באופן אישי.

זה עובד, מנסיון.

 

שיטה #4 פרופילים פרטיים ועסקים

על פניו זה נשמע הגיוני שכל אחד יעשה את זה אבל לא כולם עושים את זה. שתפו את התכנים שלכם בפרופילים האישיים והעסקיים שלכם בפייסבוק, לינקאדין, אינסטגרם, טוויטר וכו'

אל תשכחו לתייג גם כאן את הלינקים 🙂

 

שיטה #5 הפצת התכנים באתרי תוכן

שיטה נוספת היא לפרסם את המאמרים שלכם באתרי תוכן. חשוב לומר כי זה מאוד תלוי בנישה של התוכן. למשל בתחום ה-marketing אפשר לפרסם מאמרים באתרים כמו: Growthhackers ו-Medium

פרו טיפ: העלו סטורי באינסטגרם וכתבו שהלינק למאמר נמצא בביו (למי שאין 10,000 עוקבים) וכמובן אל תשכחו להוסיף את הלינק לביו 🙂

 

שיטה #6 השתמשו ב-Zest

זסט מאפשרת למשתמשים להציע לינקים למאמרים הקשורים לעולמות ה-Marketing. ה"שבט" של זסט עובר על המאמרים אחד אחד ובסופו של דבר בוחר האם לפרסם את התוכן במערכת. אם התוכן שלכם טוב ורלוונטי, יש סיכוי שתוכלו להשתחל פנימה למערכת של זסט ואם זה יקרה, זה יוכל לתת לכם בוסט רציני!

(אגב, הם מציעים גם שירות בתשלום שמאפשר לתוכן שלכם להופיע בראשית העמוד ולקבל חשיפה גבוהה יותר)

נעבור עכשיו לחלק השני,

 

פעולות ההפצה – הפצה בתשלום

גם כאן יש מגוון רחב של אפשרויות להפיץ את התוכן שלכם בתשלום, אגע בשיטות הנפוצות ביותר.

 

שיטה #1 קידום ממומן בסושיאל מדיה

בשיטה הזו למשל אפשר לקחת את התוכן אותו תרצו לשווק ולהריץ קמפיינים לקהלי לוקאלייק, ריטרגטימג ועוד. כמו בכל מערכת פרסום, קחו בחשבון שיש צורך לעבוד על קופי המודעה והקופי בפוסט עצמו, להכין גרפיקה בהתאם ולצאת לדרך.

 

שיטה #2 קידום באמצעות טאבולה והאוטבריין

בעזרת המערכות של טאבולה והאוטבריין תוכלו לקחת את התוכן שלכם ולהנגיש אותו לכמות גבוהה מאוד של אנשים המבקרים באתרים פופולריים בעלות זולה באופן יחסי לקליק. העניין הוא שזה מאוד תלוי מהו סוג התוכן אותו תרצו לקדם ולא כל תוכן מתאים לקידום במערכות הפרסום הללו.

אז איך יש להניע לפעולה בבלוג/ אתר?

הצלחנו לכתוב תוכן איכותי ומועיל, הפצנו אותו באופן אורגני וממומן ובסופו של דבר הצלחנו להכניס לאתר שלנו מספר רב של אנשים שחלקם רלוונטים יותר וחלקם רלוונטים פחות לעסק שלך. להכניס אותם לאתר שלך זה לא מספיק, הם גם צריכים לקרוא את התוכן שלכם ובסופו של דבר לבצע פעולה כזו או אחרת באתר.

יש כל מיני דרכים לגרום למשתמשים שמגיעים לאתר שלך לבצע פעולות כמו השארת פרטים, הרשמה לניוזלטר, שיתוף מאמר וכו'. אנסה לעשות קצת סדר בנושא.

להלן מספר שיטות ששווה לכם לנסות להטמיע באתר שלכם:

 

שיטה #1 פופאפים

אנחנו למשל משתמשים ב- Poptin בכל הקשור לפופאפים באתר. כלי סופר פשוט ונוח שמאפשר ליצור מגוון רחב של פופאפים בכל מיני מקומות באתר. אפשר להשתמש בפופאפים כדי לשלוח את המשתמשים לתכנים נוספים באתר, להרשמה לניזולטר, להשארת פרטים ועוד ועוד. לדוגמא, אפשר לראות את השימוש בפופטין באתר של ספייסנטר, אחר האתרים המובילים בארץ בתחום השוואת חללי עבודה משותפים. בזמן חיפוש משרד פרטי אתה מקבל את הפופ אפ הבא:

 

שיטה #2 סרגלי שיתוף ותגובות

וודאו כי הוספתם את הפלאגינים של שיתוף התכנים ושל התגובות. שיתופים יאפשרו למאמר שלכם להגיע לתפוצה רחבה יותר וגם יעלו את המעורבות של המשתמשים שנכנסים לאתר שלכם.

 

שיטה #3 צ'אט

הציעו למבקרים באתר את האפשרות לצו'טט איתכם. בצ'אט תוכלו להציע הצעות כאלה ואחרות למבקרים כמו בדוגמא הבאה:

* אל תשכחו להראות את הפנים האמיתיות שלכם בצ'אט

 

שיטה #4 קופי טוב

קופי טוב יכול לגרום למבקרים באתר להישאר יותר זמן ולהגביר את המעורבות באתר. כמו-כן, קופי טוב יכול לקחת על פניו מוצר משעמם, ולגרום לו להישמע טוב יותר. קחו למשל את חשבונית ירוקה, חברה המתעסקת בהוצאות חשבוניות ממוחשבות, הם נותנים לקופי חשיבות מרכזית במסרים שלהם. דוגמא מתוך עמוד הבית שלהם:

שיטה #5 חלקו משהו בחינם

למרות שלא תרוויחו מזה כסף, כן תוכלו להרוויח מזה לקוח פוטנציאלי.

גם כאן יש מגוון רחב של אפשרויות, אפשר להכין סרטון וידאו הדרכתי, אפשר לכתוב תוכן בתור תוכן פרימיום שיש תחת resources בדר"כ ועוד.

יש לכם איבוק שכתבתם? הציעו אותו לקריאה חינמית ובקשו מהמבקרים להשאיר את כתובת המייל בתמורה.

תמונת מסך מתוך האתר של Hubspot:

אסכם בכך שהיום יש צורך להתייחס ל-3 המרכיבים שהזכרתי במאמר שכן כל מרכיב משלים אחד את השני. לדוגמא, גם אם אכתוב את התוכן הטוב ביותר המתאים לקהל הלקוחות שלי, אם לא אצליח להפיץ אותו הוא יגיע לכמות נמוכה של משתמשים בדר"כ.

דוגמא נוספת, גם אם אצליח לכתוב את התוכן ולהפיץ אותו כמו שצריך, גם אז אם בבלוג לא תהיה הנעה לפעולה כזו או אחרת, התהליך ברמה המרקטיאלית לא יעבוד, שכן ברוב המקרים אותם משתמשים לא יומרו לפעילות עסקית כלשהי.

בסופו של דבר, אם מסתכלים על הנושא מנקודת מבט רחבה יותר, אני מדבר על אופטימיזציה של המשפך השיווקי של החברה. הרבה חברות טועות בתהליכי השיווק שלהן ולא שמות לב לכלל המרכיבים השיווקים שאמורים לספק לקוחות לחברה, בכל תחום שלא תהיה. כמו-כן, גם אם המשפך השיווקי שלכם כבר רץ, תמיד יש צורך להמשיך ולטפח אותו על בסיס יומיומי.