שיווק אפליקציות | ASO | כך תגיעו למקום ה-1 בחנויות האפליקציה
נכון לשנת 2024, יש בחנות האפליקציות של גוגל פליי כמעט 4 מיליון אפליקציות ובחנות האפליקציות של אפל יש 2 מיליון. מדובר בכמות אפליקציות היסטרית שרק הולכת וגדלה עם הזמן, בכל יום עולות מאות אפליקציות חדשות בתחומים שונים: משחקים, סושיאל מדיה, עריכת תמונות, חינוך ועוד.
מעבר לעובדה שהאפליקציה חייבת להיות ברמה גבוהה, ללא באגים ועם חווית משתמש לא פחות ממושלמת, אפליקציות שרוצות להצליח בחנויות האפליקציות צריכות להשקיע ב-2 פרמטרים מרכזיים בכל הקשור להבאת משתמשים שיורידו את האפליקציה: קניית משתמשים ו-ASO. כאמור, הפרמטר של קניית המשתמשים מתחבר לפעולות שדורשות השקעה כספית כלשהי ו-ASO מתחבר לפן האורגני, בדומה ל-SEO בווב.
ישנם הרבה אפליקציות בשוק שמשקיעות היום בעיקר בפרמטר של קניית המשתמשים אך לא משקיעות מספיק בכל הקשור ל-ASO. זו טעות נפוצה שמספר רב של אפליקציות חוטאות בה. אני אסביר, נניח ויש אפליקציה משקיעה המון כסף בלהביא משתמשים שיורידו את האפליקציה שלה, המודעות מקבלות x הקלקלות ומתוך אותן הקלקות, רק חלק קטן מוריד את האפליקציה.
מדוע זה קורה? בדר״כ זה קשור לאופן שבו האפליקציה מוצגת בחנות הן ברמת הנראות הויזואלית והן ברמת המסרים הכתובים והמסרים המופיעים על תמונות המסך של האפליקציה.
ההסבר למעלה רק מחזק את חשיבות ה-ASO בחנויות האפליקציה עם דגש על אפליקציות שמשקיעות משאבים רבים בכדי להגיע למשתמשים חדשים. ל-ASO יש חלק נוסף שקושר אותו לתחום האורגני – בחירת מילות מפתח בתיאור האפליקציה.
נשאלת השאלה, כמה הורדות אורגניות אפליקציות מקבלות בהשוואה להורדות שהגיעו כתוצאה ממאמצי קניית המשתמשים? התשובה היא למעלה מ-60%. כלומר, למעלה מ-60% מההורדות שאפליקציות מקבלות היום הם הורדות אורגניות! מדובר במספרים משוגעים.
במאמר הבא אנסה להסביר צעד אחד צעד את התהליכים אותם אני מבצע ברגע שאני מתחיל לעבוד עם אפליקציה שצריכה עבודת אופטימיזציה בחנות. לטובת המאמר, אני אשתמש באפליקציה אמיתית שקיימת בחנות האפליקציות ואנתח אותה לעומק.
לפני שאתחיל עם הדוגמא, חשוב לי להסביר שיש ל-ASO הרבה מרכיבים שמשפיעים על מיקומי האפליקציה כאשר חלקם קשורים למוצר עצמו (לאפליקציה) וחלקם קשורים לחנות האפליקציות עצמה. המרכיבים שקשורים למוצר הינם: יחסי רטנשיין, זמן שימוש באפליקציה, קנייה באפליקציה, ויראליות וכו׳. מנגד, המרכיבים שקשורים לחנות האפליקציות הינם: שימוש נכון ויעיל במילות מפתח, נראות גרפית בחנות האפליקציות, מסרים נכונים וביקורות.
דבר נוסף שחשוב לציין הוא שיש שוני בין חנות האפליקציות של גוגל לבין חנות האפליקציות של אפל: מה שעובד בגוגל לא בהכרח עובד באפל ולהפך. כמו כן בכל הקשור לבחירת מילות המפתח, יש שוני גדול מאוד בין החנויות שכן נכון להיום החנות של אפל כלל לא מתייחסת לטקסט המופיע בתיאור המלא של האפליקציה ומנגד החנות של גוגל כן מתייחסת. לפני שאתם צוללים למאמר אתם מוזמנים להציץ במאמר הקודם שכתבתי שדן במרכיבי ה-ASO השונים.
אני הולך להתייחס בעיקר למרכיבים הקשורים לחנות האפליקציות – מילות מפתח, גרפיקה ומסרים. לשם הדוגמא, בחרתי באפליקציית האנגאוטס (Hangouts) שאני משער שכולם שמעו על האפליקציה הזו לפחות פעם אחת בחייהם, בכל זאת, אפליקציה של גוגל.
להלן השלבים המרכזיים אותם צריך ליישם כאשר מתחילים את תהליך ה-ASO:
שלב מספר 1 – ניתוח האפליקציה
שלב מספר 2 – מחקר מתחרים
שלב מספר 3 – מחקר מילות מפתח
שלב מספר 4 – בחירת מילות המפתח
שלב מספר 5 – כתיבת תיאור מלא, כותרת ותת כותרת
שלב מספר 1: ניתוח האפליקציה
בשלב הראשון יש צורך להבין לעומק את המצב הנוכחי של האפליקציה. בשלב זה אני בודק את הטקסט המופיע בחנות האפליקציות ברמת הכותרת, תת כותרת והתיאור המלא, הנראות הגרפית של תמונות המסך והוידאו במידה ויש, המסרים המועברים בתמונות המסך והביקורות באופן כללי.
ניתוח אפליקציית האנגאוטס בגוגל פליי:
טקסט:
האפליקציה משתמשת רק במילת מפתח אחת (שם האפליקציה) בכותרת. בגוגל פליי ניתן להשתמש ב- 50 אותיות בכותרת. במקרה הזה הייתי מוסיף מילות מפתח נוספות לכותרת.
התיאור הקצר הוא קצר מאוד. זה לא אומר בהכרח שזה לא תקין, זה פשוט אומר לי שיש כאן עוד מקום למסרים נוספים / שימוש באמוג׳ים וכדומה.
התיאור המלא הוא קצר במיוחד. התיאור המלא הינו 894 אותיות בלבד בעוד שהחנות מאפשרת להכניס עד 4000 אותיות. אני בודק את הממוצעים של התיאורים של המתחרים ומשווה. ככל הנראה שארחיב את התיאור ליותר מ-894 אותיות. ארחיב על כך בהמשך.
שימוש במילות מפתח – במקרה הזה אני רואה שהשימוש במילות המפתח הוא לא אופטימילי. ישנם מילות מפתח נוספות בעלות טראפיק מכובד שיכולות להצטרף לקבוצת מילות המפתח הרלוונטיות של האפליקציה. כלומר, מחקר מילות מפתח מעמיק לא בהכרח בוצע במקרה הזה.
גרפיקה:
גוגל הלכו כאן על אותנטיות מסויימת ובחרו פשוט להשתמש בתמונות מסך מתוך האפליקציה מבלי להוסיף טקסט לתמונות ומבלי לעצב אותם. גם כאן, אני לא בהכרח חושב שזה רע, אבל אני כן חושב שיש מקום לשיפור תמונות מסך מה שיכול להוביל לשיפור יחסי ההמרה בחנות האפליקציות – יותר הורדות.
מסרים:
כאמור, תמונות המסך לא ממש מצליחות להוציא מסרים מספיק מהר לאותו משתמש שנכנס למספר שניות לעמוד האפליקציה. אותה ההנחה קיימת גם בכותרת שכן אין שימוש במילות מפתח נוספות ועל פניו אם אני לא יודע מה זה האנגאוטס במבט ראשון אני לא יודע מה האפליקציה עושה.
בודק באיזו קטגוריה האפליקציה נמצאת. תופתעו אבל לפעמים אפליקציות לא מעלות את האפליקציה לקטגוריה המתאימה ביותר, דבר שיכול לגרום לכך שמשתמשים פחות מתאימים יחשפו לאפליקציה שלכם. במקרה שלנו האפליקציה נמצאת תחת Communication.
שימוש בתוכנת ASO:
בעזרת תוכנת ה-ASO אני יכול לעקוב אחר כל המדדים החשובים של האפליקציה בחנות האפליקציות כולל אפשרות לראות את הנתונים בחנויות שונות, לדוגמא, לראות את המדדים של אפליקציית האנגהאוטס בישראל ולא בהכרח בארה״ב.
מעבר לכך, אני משתמש בתוכנת ה-ASO כדי לבדוק את הדירוגים של מילות המפתח המרכזיות של האפליקציה וכמובן של האפליקציות המתחרות.
שלב מספר 2: ניתוח מתחרים
אחרי שניתחתי את האפליקציה ועברתי על כל המרכיבים המרכזיים של ה-ASO בחנות האפליקציות, השלב הבא הוא לנתח את עמודי המתחרים. בדר״כ אני אקבל רשימה של מתחרים רלוונטים או שאמצא את המתחרים בכוחות עצמי. למשל, חיפוש אחר מונחים הקשורים לאפליקציה, נגיד Messages או video calls או voice calls. הבנתם את העניין 🙂
אחרי שיש לי את רשימת המתחרים אני מתחיל לחקור את האפליקציות כאשר בסופו של דבר אני מבצע את כל הפעולות שתיארתי למעלה בחלק של ״ניתוח האפליקציה״ גם כאן. כלומר, בודק את התיאורים, מסרים, גרפיקה, שימוש במילות מפתח, כמות ביקורות, ממוצע התיאור המלא, דירוגים בקטגוריות.
אני משתמש ב-Mobile Action, תוכנת ASO המאפשרת למצוא המון מידע על האפליקציות בחנויות:
כך בעצם אני מצליח להבין לעומק מה השוני בין אפליקציית האנגאוטס לבין המתחרות, מה המתחרות עושות באופן שונה בחנות האפליקציות וכיצד בסופו של דבר אני יכול לבצע את אופטימיזציית ה-ASO הראשונית לאפליקציה.
במקרה שלנו, בחרתי להתמקד במתחרות הבאות: Skype, ZOOM ו-GoToMeeting.
שלב מספר 3: מחקר מילות מפתח
אפשר לומר שזה השלב החשוב ביותר בתהליך ה-ASO. בחלק הבא אסביר בפירוט כיצד אני מוצא את מילות המפתח הרלוונטיות וכיצד אני מגיע לרשימה מכובדת של מילות מפתח רלוונטיות לאפליקציה.
שימוש בכלי coggle – בעזרת הכלי אפשר ליצור שמש אסוציאציות שעוזרת מאוד לקחת את הפיצ׳רים המרכזיים של האפליקציה ולמפות את הכל בצורה פשוטה. להלן תמונת מסך של דוגמא לשימוש בכלי על אפליקציית האנגאוטס.
שימוש ב- ubersuggest – מדובר בכלי חינמי המאפשר למצוא רעיונות למילות ומשפטי מפתח שיכולות להיות רלוונטיות לאפליקציה. לדוגמא, אחפש ביטויים שונים כמו messages app, messages, video calls, voip calls ועוד.
כלי נוסף שיכול לעזור בעוד רעיונות לביטויים רלוונטים הינו answerthepublic, גם כאן זה עובד על אותו עיקרון כמו בכלי הקודם אך הוא קצת שונה. הכלי מאפשר לי לקבל מגוון רחב של רעיונות. אמנם הכלי לא אומר לי כמה חיפושים יש למונח הזה בגוגל אבל זה לא קריטי בשלב הזה כיוון שאנחנו רוצים לדעת מה הטראפיק של החיפושיים בחנות האפליקציות עצמה ולא בגוגל.
מציאת מילות ומשפטי מפתח רלוונטיים מתוך הביקורת על האפליקציה שאני עובד עליה והמתחרות. זו דרך מעולה להבין לעומק את המונחים השונים שרלוונטיים לאפליקציה, כמו-כן, זו דרך מעולה לקבל עוד רעיונות לחיפושים שונים ב-ubersuggest.
כלי נוסף שאני משתמש בו נקרא keywordshitter – גם כאן מדובר בכלי חינמי שמאפשר לי למצוא רעיונות נוספים למילות מפתח. אני יכול באמצעות הכלי להזין כמה מילות מפתח שאני רוצה, משם הוא ימצא כמות גדולה של ביטויים הקשורים למילות המפתח שהזנתי.
ולסיום, כלי נחמד למדי שאני מוצא את עצמי משתמש בו לא מעט – AdWord & SEO Keyword Permutation Generator. אל תתנו לשם הארוך להבהיל אתכם 🙂
מדובר בכלי פשוט למדי בו אתה יכול להזין מגוון רחב של מילות מפתח לשורות שונות, בסופו של דבר הכלי יוצר מכל מילות המפתח את הוורציאיות השונות כאשר מחברים בין כולם.
בסוף התהליך אנחנו צריכים להגיע למצב שיש לנו מגוון רחב של מילות ומשפטי מפתח שיכולים להיות רלוונטים לאפליקציה. בשלב הזה חלקם מאוד רלוונטים, חלקם פחות רלוונטים וחלקם בכלל לא רלוונטים. עדיין לא ביצענו שום סינון, רק ריכזנו רשימה ארוכה מאוד של מילות מפתח.
שלב מספר 4 – בחירת מילות המפתח
זהו בעצם שלב בינתיים בו העבודה על מחקר המילים ממשיכה. כאמור, בשלב הקודם ריכזנו רשימה ארוכה של מילות ומשפטי מפתח ועכשיו אנחנו צריכים לסנן את הכל. בחלק הראשון של התהליך נרצה לקחת את כל מילות המפתח ולבדוק מהם המדדים השונים בחנות האפליקציות בעזרת תוכנת ה-ASO.
משל נוכל לדעת כמה טראפיק יש למילת המפתח? כמה אפליקציות מתחרות על מילת המפתח? עד כמה קשה יהיה לנו להיות מדורגים גבוה לאותה מילת מפתח?
בתמונת המסך ניתן לראות את מילות המפתח שהזמנתי במובייל אקשיין בשילוב של המדדים הבאים: כמות חיפושים, אפשרות להיות מדורג בטופ 10, כמה אפליקציות מתחרות על אותה מילת מפתח ומה הדירוג הנוכחי של האפליקציה. אני מבצע את הפעולה הזו על כל מילות המפתח ובסופו של דבר מגיע למצב שבו כל הנתונים נמצאים בקובץ אקסל.
כרגע אנחנו נכנסים לשלב של סינון הנתונים. נשאלת השאלה כיצד לעזאזל אנחנו צריכים להתחיל ולסנן את מילות ומשפטי המפתח? ובכן, התשובה מורכבת במקצת כיוון שיש הרבה מאוד פרמטרים שצריך לשים לב אליהם ברגע שמתחילים במלאכת הסינון.
היתרון כאן הוא שיש לנו כבר הרבה נתונים ועכשיו כל מה שאנחנו צריכים זה להתייחס אליהם בהתאם. בקובץ האקסל שלי יש את הנתונים הבאים: מילת המפתח, הערות, טראפיק, סיכוי, תחרות, מיקום בחנות ו-כמות הפעמים שאותה המילה מופיעה בעוד מילות מפתח (Cumulative Phrases).
הנתון האחרון הוא מאוד, זו בעצם אחת הדרכים להבין איזה מילת מפתח חשובה ואיזה לא (בהנחה שמחקר המילים בוצע באופן מיטבי). למשל, המילה messages היא חשובה מאוד לאפליקציה – היא מופיעה 91 פעמיים בווריאציות שונות במחקר המילים שלי.
כאמור, בתהליך הסינון אני מתרכז בכמות הפעמים שאותה מילת מפתח מופיעה במחקר המילים שלי, כמות הטראפיק שיש ממילת המפתח, המיקום הנוכחי, הרלוונטיות והסיכוי להיות מדורג גבוה על אותה מילת מפתח.
אני עובר על כל המדדים בשלב הזה. למשל, אני בודק היכן האפליקציה מדורגת למילות מפתח מסוימות ומסמן בסופו של דבר את המילים שהאפליקציה מדורגת גבוה באופן יחסי. אחרי זה אני מסמן את מילות המפתח שמופיעות הכי הרבה במחקר מילות המפתח שלי.
בשלב הבא אני בודק מילות מפתח בעלות טראפיק גבוה ומנגד מילות מפתח בעלות טראפיק גבוה אבל סיכוי נמוך, אני מסמן לי גם אותם.
אחרי שסימנתי מספר רב של מילות מפתח, אני מעביר אותם לטאב חדש באקסל ואני מנתח את כל המונחים שוב כאשר הפעם אני מתחיל עם הרלוונטיות. כלומר, אני עובר על כל מילות המפתח ומסמן לי מ-1 עד 10 עד כמה מילת המפתח רלוונטית לאפליקציה. בעצם, בכל התהליך הזה אני שואל את עצמי האם שווה לי להשתמש באותה מילת מפתח או יותר נכון למה לי להשתמש במילת המפתח?
במקרה שלנו, כיוון שמדובר באפליקציה גדולה ופופולרית גם האנגהאוטס, אנחנו יכולים לנסות להתחרות על מילות מפתח המורכבות רק ממילה אחת כמו המילה messages. מנגד, אפליקציה קטנה לא תוכל להגיע לדירוג גבוה בעבור המילה הזו כך שבמקרה שלה הייתי מחפש כמה שיותר long tail keywords, כלומר מילת מפתח המורכבת מ-2-3 מילות מפתח.
אחרי הסינון הראשון אני מבצע סינון נוסף ובסופו של דבר אני מנסה להגיע לאזור של לא יותר מ-70 מילות מפתח רלוונטיות. בחלק הזה אני ממשיך לסנן כי מה לעשות בסוף אתה מוגבל ואתה חייב להישאר כמה שיותר ממוקד בנושא.
מתוך אותן 70 מילות מפתח אני מסנן שוב כדי להגיע לאזור שבין 20 ל-30 מילות מפתח. אותן מילות מפתח הן מילות המפתח בעלות החשיבות הגבוהה ביותר לאפליקציה.
טיפ חשוב: כדי לוודא שאני עושה עבודה טובה בבחירת מילות המפתח אני הולך ל-Google Play Developer Console ובודק מאיזה מילות מפתח אני מקבל הכי הרבה הורדות אורגניות. זה פיצ׳ר חדש ששוחרר לא מזמן, אפשר לקרוא על הפיצ׳ר כאן.
אני לוקח את מילות המפתח האחרונות ומצוות להם גם משפטים בעלי טראפיק שמשתמשים באותה מילת מפתח. נגיד והחלטתי שהמילה messages היא חשובה מאוד אבל אני רואה שיש תחרות יותר מידי גבוהה עליה. אני מחליט לנסות ולתקוף את messages app למשל שיש לו גם הרבה טראפיק אבל הסיכוי שלי להיות מדורג גבוה על אותה מילת מפתח הוא גבוה יותר מהמילה messages וגם אני כבר מדורג גבוה יחסית על הביטוי messages app.
בעצם בשלב הזה יש הרבה פרטים קטנים שצריך לשים לב אליהן ולהבין כיצד כל הפרמטרים השונים משפיעים על הבחירות. בשלב זה אחרי שבחרתי את מילות המפתח אני כותב לי בהערות היכן כדאי לי להשתמש באותן מילות מפתח. האם בכותרת, האם בתת כותרת, האם בחלק הראשון של התיאור, האם בתיאור באופן כללי? פרטים נוספים בשלב הבא.
שלב מספר 5 – כתיבת תיאור מלא, כותרת ותת כותרת
אחרי שכבר יש לנו את מילות המפתח הרלוונטיות ביותר לאפליקציה עכשיו אנחנו צריכים לדעת להשתמש בהם בתבונה.
כמה נקודות חשובות על החנות של גוגל פליי:
כותרת – המקום עם החשיבות הגבוהה ביותר לשימוש במילות מפתח
תת כותרת – המקום בו צריכה להיות הנעה לפעולה. באופן עקרוני אין תשובה חד משמעית לשאלה האם התת כותרת משפיעה על הדירוגים או לא.
176 אותיות ראשונות בתיאור – ל-176 אותיות הראשונות יש את החשיבות הגבוהה ביותר בחנות אחרי הכותרת
התיאור המלא (כללי) – החשיבות השלישית בחשיבותה בחנות של גוגל – שימוש נכון ויעיל במילות מפתח משלימות יכול לעזור מאוד להגיע לדירוגים גבוהים על מילות מפתח רלוונטיות
ברמת הכותרת וה-176 אותיות הראשונות בתיאור:
כאן הייתי משתמש במילות המפתח החשובות ביותר, אלה שהענקתי להם את המשמעות החשובה ביותר.
למשל, messages, app, free, voice, messaging, calls, contacts,video messages, video messenger וכדומה.
ברמת התת כותרת – בדרך כלל אני עובד על זה בשיתוף עם הלקוח במטרה להעביר במדוייק את המסרים אותם הוא מעוניין להוציא החוצה. במקרה שלנו הייתי משנה את התת כותרת ומוסיף פיצ׳רים נוספים הקשורים לאפליקציה. למשל: Join over 10 Million Who Are Using the World's Best Messaging and Free Calls App
טיפ חשוב: תמיד טוב להראות מספרים גבוהים שיכולים לגרום למשתמשים אשר מתבלטים האם להוריד את האפליקציה או לא בסוף כן להוריד את האפליקציה. כל סוג של social proof עוזר גם כן במקרה הזה.
לדוגמא: אפליקציית Any.do שעושה עבודה מעולה עם תמונת המסך הראשונה שלה:
מבחינת התיאור המלא:
כאמור, חשוב לבדוק מה המתחרים עושים ובכמה אותיות הם משתמשים בתיאור המלא. כמו כן חשוב לראות כמה פעמים המתחרים חוזרים על אותה מילת המפתח כמו גם המיקומים השונים של אותה מילת מפתח. כאשר אתה מקבל אפליקציה עם תיאור מאוד קצר ורוצה להרחיב צריך לשים לב שלא לבצע משהו קיצוני מידי שכן הדבר יכול גם לגרום לתוצאות הפוכות וירידות בדירוגים בהתאם.
הממוצע של 3 האפליקציות המתחרות הינו 1414 אותיות בתיאור המלא. לאפליקציית hangouts יש 895 אותיות בתיאור המלא. בשלב הראשוני הייתי כותב תיאור מלא באזור של ה-1400 אותיות, בדומה למתחרים.
מבחינת כל הקשור לתוכן של התיאור המלא, אני אוהב לעבוד עם טיימפלט מסויים בוא אני מספר בהתחלה קצת על האפליקציה, מסביר למה כדי להשתמש בה, מפרט על הפיצ׳רים של האפליקציה בצורה מפורטת וחוזר שוב להסביר למה זו האפליקציה הטובה ביותר בתחום. כל זאת תוך התחשבות בבחירת מילות המפתח שלי.
לסיום:
חשוב לציין שזו אסטרטגיית ה-ASO הראשונית בה אני נוקט ברגע שאני מתחיל לעבוד עם אפליקציה חדשה. בכדי שאסטרטגיית ה-ASO תעבוד באופן הטוב ביותר יש צורך לעקוב אחר הנתונים, לשנות את הנתונים בחנויות בהתאם, לבצע בדיקות a/b על בסיס קבוע, לבצע לוקליזציות לחנויות השונות ועוד. במאמר הבא אסביר על החשיבות הגרפית בחנויות האפליקציה ואתן דוגמאות לאפליקציות שמשקיעות מאמצים רבים בתחום ולכאלה שלא. עד הפעם הבא.